De baan en oefenfaciliteiten blijven gesloten tot en met zondag 7 januari

Helaas ligt er een ongekende periode achter ons. De baansluitingen zijn een samenspraak tussen Greenkeepers, Baancommissie en de afgevaardigde van het bestuur in de Baco. Zij geven graag wat meer uitleg:

“Neerslag

De vele neerslag van de afgelopen weken zorgt ervoor dat de baan nog steeds niet bespeelbaar is. De hoeveelheid regen die valt in Nederland heeft alle records gebroken. Het normale jaargemiddelde is 853 mm regen en in 2023 is de jaarsom uitgekomen op 1.160 mm. Dit is 36% meer! Zoals ook volop in het nieuws is; de spons zit vol en dat geldt ook voor onze baan.

Afvoer van water

De waterschappen doen goed hun werk om alles weg te pompen. Onze baan is goed gedraineerd en de drainage doet het goed. Maar telkens als we denken “ja het gaat de goede kant op’’ komt er weer een volgende grote hoeveelheid regen en zijn we weer terug bij af.

Wat zien wij niet maar is er wel

Als je van afstand over de baan heen kijkt lijkt het mooi groen en zeker als de ergste plassen weg zijn lijkt het allemaal best goed. Omdat de temperatuur relatief hoog is, is het mooi groeizaam weer waardoor het gras langer is dan normaal. Dat langere gras camoufleert ook behoorlijk en daardoor zie je de natte, slechte en schade plekken niet van afstand. Als je er midden in staat, dan zie je het pas echt. Dat is wat de greenkeepers doen met de baankeuring. Een dringend verzoek om niet zelf ook ‘’even’’ te gaan kijken, want dat levert extra schade op aan de baan. Vertrouw op de kundigheid van onze greenkeepers. Voor onze oefen faciliteiten geldt hetzelfde, je kunt bijvoorbeeld niet bij de driving range komen zonder natte voeten te krijgen.

Wat als er vorst komt

Het zou goed nieuws zijn als er strenge vorst komt. Want dan bevriest alles en kunnen we open op wintergreens. Als er ’s nachts lichte vorst komt en overdag opdooi dan is het met deze hoeveelheid water in de baan funest om open te gaan. Dan krijgen we aanzienlijke schade waar we ver in jaar nog last van hebben.

Wat nu

Zodra het overtollige water weg is kunnen we gaan denken in oplossingen. Denk dan bijvoorbeeld aan één lus open, later open etc. Maar om te gaan denken in oplossingen is het noodzakelijk dat er geen regen meer bijkomt. Laten we samen hopen dat het einde van alle regen in zicht is. Wij houden jullie op de hoogte van de ontwikkelingen en zodra het kan gaat de baan weer open. Mocht je vragen hebben over de baansluiting, schroom dan niet om te mailen naar baco@golfclubhavelte.nl“

Ondanks dat de baan gesloten is, is het secretariaat gewoon geopend. Ook de horeca is van dagelijks van 10.00 tot 15.00 uur geopend (uitgezonderd op maandag). Vele leden en gasten komen gezellig lunchen met golfmaatjes om toch contact met elkaar te houden!